-

Masa Tenisi nasıl oynanır - masa tenisinin kuralları

28 Nisan 2012 Cumartesi yazildi.
Sponsorlu Bağlantılar

Masa Tenisi Kuralları

Servis kullanılırken top en az 16 cm yükselecektir.

Sayı kazanma şartları

-Servis atan geçerli bir servis atamazsa

-Karşılayan oyuncu topu karşılayamazsa

-Topa vurduğunuzda karşı sahaya gitmez veya fileye giderse

-Oyun sırasında serbest elinizle masaya dokunursanız

-Oyun sırasında vücudunuzun herhangi bir kısmı file düzeneğine dokunursa

- Oyun sırasında masayı yerinden oynatırsanız

- Topa peş peşe iki defa vurursanız

-Top sizin sahanızda peş peşe iki defa zıplarsa

-Çiftlerde bir oyuncu sırası gelmeden topa vurursa

-Topa kendi sahanıza değmeden vurursanız.


2.1
 MASA
2.1.1
Oyun alanı olarak tanımlanan masanın üst yüzeyi 2.74 m uzunluğunda, 1.525 m genişliğinde ve yerden yüksekliği 76 cm olan bir dikdörtgen şeklinde olacaktır.
2.1.2
Masa yüzeyinin yan kenarları oyun alanına dahil değildir.
2.1.3
Oyun alanının yüzeyi 30 cm yüksekten bırakılan nizami bir topu her yerinde 23 cm zıplatan herhangi bir malzemeden olabilir.
2.1.4
Oyun alanının yüzeyi her yerinde koyu renkli ve mat olmalıdır. Oyun alanının 1.525 m lik en ve 2.74 m lik boy kenarlarında 2 cm genişliğinde beyaz çizgi olmalıdır.
2.1.5
Oyun alanı dikey bir net tarafından enlemesine iki eşit parçaya bölünecektir. Bu net tek parça olarak oyun alanı genişliğini tamamen kaplayacaktır.
2.1.6
Çift maçları için oyun alanı diklemesine tam ortadan 3 mm genişliğinde beyaz bir çizgi ile iki eşit parçaya bölünecektir. Bu beyaz çizgi her iki oyun alanında sağ bölümün bir parçası olarak kabul edilecektir.
 

2.2
NET DÜZENEĞİ
2.2.1
Net düzeneği bir net, ayarları, masaya bağlama mekanizması ve destek direklerinden oluşacaktır.
2.2.2
Net her iki ucundan bir ip ile 15.25 cm yüksekliğindeki destek direklerine asılacaktır. Destek direklerinin dış limitleri yan çizginin 15.25 cm dışında olmalıdır.
2.2.3
Netin üst kısmı, tüm net boyunca, oyun yüzeyinden 15.25 cm yüksekte olacaktır.
2.2.4
Netin alt kenarları, tüm net boyunca, oyun alanına olabildiğince yakın olacaktır. Netin yan kenarları da destek direklerine olabildiğince yakın olacaktır.
 

2.3
TOP
2.3.1
Top çapı 40 mm ve küre şeklinde olacaktır.
2.3.2
Topun ağırlığı 2.7 gm olacaktır.
2.3.3
Top sellüloid veya benzer plastik malzemeden mat beyaz veya portakal renkli olacaktır.
 

2.4
RAKET
2.4.1
Raket herhangi bir şekilde, boyda veya ağırlıkta olabilir fakat topa temas eden yüzeyi düz ve esnemeyecek şekilde olacaktır.
2.4.2
Raket kalınlığının en az % 85 i tabii ağaçtan olacaktır. Tahta katmanlar arasına güçlendirmek amacıyla konabilecek olan fiber tabanlı karbon fiber, cam fiber veya sıkıştırılmış kağıt gibi malzemelerin kalınlığı 0.35 mm den veya raket kalınlığının %7.5 uğundan daha fazla olmayacaktır (hangisi daha küçükse).
2.4.3
Raketin topla temas eden yüzeyi yapışkan dahil kalınlığı 2 mm yi geçmeyen süngersiz tırtıl lastik ile, veya tırtılları içeride veya dışarıda olan ve yapışkan dahil toplam kalınlığı 4 mm yi geçmeyen sandviç  lastikle kaplı olacaktır.
2.4.3.1
Süngersiz tırtıl lastik, tırtılları yüzeyini düzenli olarak kaplayan ve tırtıl yoğunluğu cm karede 10 ile 50 arasında olabilen tabii veya sentetik tek tabakadan oluşan bir lastiktir.
2.4.3.2
Sandviç lastik tek katlı gözenekli lastik ve bunun üzerinde tek katlı normal tırtıl lastikten oluşur. Tırtıl lastiğin kalınlığı 2 mm den fazla olamaz.
2.4.4
Raket tahtası sınırlarına kadar, dışına taşmamak kaydı ile, kaplama malzemesi ile kaplı olacaktır. Raket sapına yakın olan ve parmak konabilen kısımlar kaplı olmayabilir veya farklı malzeme ile kaplı olabilir.
2.4.5
Raket tahtası, raket tahtasının içindeki herhangi bir katman, kaplama malzemesinin herhangi bir katmanı veya zamk, raket alanı boyunca her yerde aynı ve eşit yükseklikte olacaktır.
2.4.6
Kaplama malzemesinin yüzeyi raketin bir tarafında koyu kırmızı diğer tarafında siyah ve mat renkli olacaktır. Raketin bir tarafında kaplama  malzemesi kullanılmıyorsa, o yüzey de renk kuralına uyacaktır. 
2.4.7
Eskime veya kaza sonucu oluşabilecek çok az renk ve yüzey düzensizliklerine, yüzeyin özelliklerini farkedilir şekilde değiştirmediği sürece izin verilebilir.
2.4.8
Maç başında ve raket değiştirilmesi gerektiği durumlarda oyuncu raketini rakibine ve hakeme gösterecek ve incelemelerine izin verecektir.
 

2.5
TANIMLAR
2.5.1
Ralli topun oyunda kaldığı süredir.
2.5.2
Top, oyuncunun avucunda sabit dururken servis için havaya atılmadan önceki anda let veya sayıya karar verilinceye kadar oyundadır.
2.5.3
Let sonucu sayı olmayan bir rallidir.
2.5.4
Sayı sonucu sayılan bir rallidir.
2.5.5
Raket eli raketi tutan eldir.
2.5.6
Serbest el raketi tutmayan eldir.
2.5.7
Bir oyuncu topa elinde tuttuğu raket ile veya raket elinin bilekten aşağı kısmıyla dokunursa vuruş yapmış sayılır.
2.5.8
Rakip topa vurduktan sonra top karşı oyuncunun alanına değmeden veya top oyun alanının uç noktası dışına çıkmadan önce, karşı oyuncunun giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey topa dokunursa, bu oyuncu topu engellemiş sayılır. 
2.5.9
Servis atan rallide topa ilk vuran oyuncudur.
2.5.10
Karşılayıcı rallide topa ikinci olarak vuran oyuncudur.
2.5.11
Hakem maçı kontrol eden görevlidir.
2.5.12
Yardımcı hakem, hakeme belirli konularda yardım eden görevlidir.
2.5.13
Bir oyuncunun giyimi ve taşıdığı şeyler ralliye başlarken top dışında üzerinde bulunan herşeyi kapsar.
2.5.14
Top net düzeneğinin masa dışındaki projeksiyonunun üstünden, altından veya dışından geçerse, netin üzerinden veya dışından geçmiş olarak kabul edilecektir.
2.5.15
Uç noktası her iki yönde masanın uzantısı devam ediyor olarak kabul edilir. 
 

2.6
İYİ BİR SERVİS
2.6.1
Servis başlangıcında top, servis atacak olan oyuncunun serbest elinin açık olan avuç içinde, masa seviyesinin üzerinde ve uç noktasının gerisinde olacak şekilde, sabit olarak duracaktır. 
2.6.2
Servis atacak oyuncu topa falso vermeden topu dik veya dike yakın şekilde avuç içinden yukarıya doğru en az 16 cm yükselecek ve düşecek şekilde atacaktır. Top yükselme ve düşme süresinde vuruş yapılıncaya kadar hiç bir şeye değmeyecektir.
2.6.3
Top düşerken servis atan oyuncu topa önce kendi sahasına, sonra da net düzeneğinin üzerinden geçip karşı sahaya değecek şekilde vuracaktır. Çiftlerde top sırasıyla atan ve karşılayan sahasının sağ yarı tarafına değecektir.
2.6.4
Top ve raket, topun servis için elde sabit duruşundan havaya atılıp raketle vuruluncaya kadar geçen süre boyunca oyun alanı seviyesinin üzerinde olacaktır.
2.6.5
Topa vurulduğu anda top servis atanın saha uç noktasından geride olacaktır fakat servis atanın kolu dışında, başı, bacağı veya vücudundan masaya en uzak olanından daha geride olmayacaktır.
2.6.6
Hakemin veya yardımcı hakemin görebileceği ve uygunluğuna karar verebileceği şekilde servis atmak oyuncunun sorumluluğundadır.
2.6.6.1
Eğer hakemin bir servisin uygunluğu konusunda şüphesi varsa ve hem kendisi hem de yardımcı hakem uygunluğundan emin değillerse, servis atanı ilk seferde sayı kaybettirmeden uyarabilirler.
2.6.6.2
Maçta daha sonra aynı oyuncu geçerliliği şüpheli olan bir servisi aynı veya başka sebeple atarsa, şüphe durumundan oyuncu faydalandırılmayacak ve karşılayan oyuncuya sayı verilecektir.
2.6.6.3
İyi bir servisin gereklerini yerine getirmede açık bir ihlal söz konusu olduğunda ilk ve daha sonraki servislerde uyarı yapılmadan karşılayan oyuncuya sayı verilecektir.
2.6.7
Bir oyuncunun fiziksel sakatlıktan dolayı iyi servis şartlarını yerine getirememesi durumunda, hakem maçtan önce bilgilendirilirse bu kuralı o oyuncu için biraz esnetebilecektir. 
 

2.7
İYİ BİR KARŞILAMA
2.7.1
Servisten veya rakip vuruşundan gelen topa vurulunca net düzeneğinin üzerinden veya dışından fileye değerek veya değmeden geçip rakip sahaya değmesidir.
 

2.8
VURUŞ SIRASI
2.8.1
Teklerde, önce servis atan geçerli bir servis atacak, karşılayan ise geçerli bir vuruş yapacaktır. Bundan sonra sırasıyla her iki oyuncu geçerli vuruşlar yapacaklardır.
2.8.2
Çiftlerde, önce servis atan geçerli bir servis atacaktır, sonra karşılayan geçerli bir vuruş yapacaktır. Servis atanın ortağı geçerli bir vuruş yapacak, sonra da servis karşılayanın ortağı geçerli bir vuruş yapacaktır. Bundan sonra oyuncular bu sırada geçerli vuruşlar yapacaklardır. 
 

2.9
LET
2.9.1
Aşağıdaki durumlarda ralli let olur :
2.9.1.1
Servis sırasında geçerli bir servis fileye dokunursa veya servis karşılayan veya partneri tarafından engellenirse;
2.9.1.2
Karşılayan oyuncu veya oyuncular hazır değilken servis atılırsa ve onlar da servisi karşılamaya teşebbüs etmezlerse;
2.9.1.3
Oyuncuların kontrolü dışında harici bir rahatsızlık oluşmasından dolayı geçerli servis atamama veya karşılayamama durumunda;
2.9.1.4
Oyun hakem veya tardımcı hakem tarafından durdurulmuşsa;
2.9.2
Oyun aşağıdaki durumlarda durdurulabilir :
2.9.2.1
Servis atma, karşılama sıraları veya saha değişimi hatalarını düzeltmek için;
2.9.2.2
Uzun süren maçlarda hızlandırılmış sistemi devreye sokmak için;
2.9.2.3
Oyuncuyu uyarmak veya cezalandırmak için;
2.9.2.4
Oyun şartlarında ralliyi etkileyecek şekilde rahatsızlık oluştuğu zaman.
 

2.10
SAYI
2.10.1
Rallide bir let olmazsa oyunculardan birisi aşağıdaki şartlarda sayı alacaktır :
2.10.1.1
Rakibi geçerli bir servis atamazsa;
2.10.1.2
Rakibi geçerli karşılama yapamazsa;
2.10.1.3
Geçerli servis veya karşılama yapıldıktan sonra rakip vurmadan önce net düzeneği dışında başka bir şeye değerse;
2.10.1.4
Rakip vuruş yaptıktan sonra oyun alanına değmeden uç noktalarının dışına çıkarsa;
2.10.1.5
Rakip topu engellerse;
2.10.1.6
Rakip topa peş peşe iki defa vurursa;
2.10.1.7
Rakip topa 2.4.3, 2.4.4 veya 2.4.5 de belirtilen şartlara uymayan yüzeyi olan bir raket ile vurursa;
2.10.1.8
Rakip veya rakibin giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey oyun alanını yerinden oynatırsa;
2.10.1.9
Rakip veya rakibin giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey file düzeneğine dokunursa;
2.10.1.10
Rakibin serbest eli oyun alanına dokunursa;
2.10.1.11
Çiftlerde rakip ilk servis atan ve karşılayan ile başlayan sırayı bozacak şekilde vuruş yaparsa;
2.10.1.12
Hızlandırılmış sistemin gerektirdiği durumlarda (2.15.2).
 

2.11
SET
2.11.1
Seti her iki oyuncunun 10 sayı alması haricinde ilk olarak 11 sayı alan oyuncu kazanır. Her iki oyuncu 10 sayı alırsa seti, peş peşe 2 sayı alıp rakibinin 2 sayı önüne geçen oyuncu kazanır.
 

2.12
MAÇ
2.12.1
Maç herhangi bir tekil sayılı set üzerinden yapılır.
2.12.2
Maç sırasında oyun set aralarında oyuncuların alabileceği 2 dakikayı geçmeyecek ara dışında kesintiye uğramadan devam eder.
 

2.13
SERVİS, KARŞILAMA VE SAHA TERCİHİ
2.13.1
İlk servis atma, karşılama ve saha seçimi kura ile belirlenecek ve kazanan servis veya saha seçimini yapacaktır.
2.13.2
Bir oyuncu veya çift, servis atma, karşılama veya saha seçimi yaptığı zaman rakip oyuncu veya çift de diğer tercihe sahip olacaklardır.
2.13.3
Set sonuna kadar her 2 sayıdan sonra servis karşılayan oyuncu veya çift servis atan oyuncu veya çift olacaktır. Bunun istisnası her iki oyuncu veya çiftlerin 10 ar sayısı olması veya hızlandırılmış sistemin devrede olmasıdır. Bu durumda servis atma ve karşılama sırası aynı olmak şartıyla her oyuncu sıra ile 1 servis atacaktır. 
2.13.4
Çiftler maçında servis atacak olan çift servise kiminle başlayacağını, karşılayan taraf ise ilk önce kimin karşılayacağını belirleyecektir. Sonraki setlerde ilk servis atacak olan oyuncu belirlendikten sonra, ilk karşılayan oyuncu, bir önceki sette bu oyuncuya servis atan oyuncu olacaktır.
2.13.5
Çiftlerde her servis değişiminde, son karşılayıcı servis atan oyuncu, son servis atan oyuncunun ortağı ise karşılayıcı olacaktır.
2.13.6
Servis atan oyuncu veya çift bir sonraki sette karşılayan oyuncu veya çift olacaktır. Çiftlerde olabilecek en son set oynanırken bir taraf 5 sayıya ulaştığında karşılayan taraftaki oyuncular karşılama sıralarını değiştirirler.
2.13.7
Sete oyun alanının bir tarafında başlayan oyuncu veya çift bir sonraki sete oyun alanının diğer tarafında başlar. Olabilecek en son sette bir taraf 5 sayıya ulaştığı zaman sahaları değiştirirler.
 

2.14
YANLIŞ SIRADA SERVİS ATMA, KARŞILAMA VEYA YANLIŞ SAHA
2.14.1
Bir oyuncu yanlış sırada servis atar veya karşılarsa, bunun farkına varıldığı anda hakem oyunu durdurur ve skor geçerli olmak kaydı ile servisi setin başında belirlenen sıraya göre doğru kişiye attırarak maçı devam ettirir. Çiftlerde ise hata belirlendiği anda setin başında belirlenen sıraya göre doğru kişiye servis attırarak maç devam ettirilir. 
2.14.2
Eğer oyuncular yapmaları gerekirken oyun alanlarını değiştirmediler ise, hatanın farkına varıldığı anda hakem oyunu durduracak ve oyuncular saha değişimi yaptıktan sonra erişilmiş olan skor ile maç başında belirlenen doğru sıraya göre devam ettirecektir.
2.14.3
Her şart altında hatanın belirlendiği ana kadar olan sayılar geçerli sayılacaktır.
 

2.15
HIZLANDIRILMIŞ SİSTEM
2.15.1
Her iki oyuncunun 9 sayıya erişmesi dışında, eğer bir set 10 dakikada bitmezse veya bu süre dolmadan her iki oyuncunun veya çiftin istekleri doğrultusunda hızlandırılmış sistem devreye girecektir.
2.15.1.1
Süre limiti dolduğu zaman top oyunda ise, oyun hakem tarafından durdurulacak ve son servisi atan oyuncunun servisi ile tekrar başlatılacaktır. 
2.15.1.2
Süre limiti dolduğu zaman eğer top oyunda değilse, bir önceki rallide servis karşılayan oyuncu servis atarak başlayacaktır.
2.15.2
Bundan sonra her oyuncu sırayla 1 servis atacak ve eğer karşılan oyuncu veya çift 13 defa topu geçerli olacak şekilde karşıya gönderebilirse sayı servis karşılayanın olacaktır.
2.15.3
Hızlandırılmış sistem devreye girdikten sonra veya bir set 10 dakikadan fazla sürerse maçın kalan tüm setleri hızlandırılmış sistemle oynanacaktır.

0 yorum :

Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.

-