Bu sorulara yanıt ararken iki tarihe ait veriler karşılaştırldı. Biri 24-30 Mart 2003 tarihini, diğeri ise 19-25 Mart 2012 tarihini kapsayan ortalama gazete net günlük satış rakamlarını içeriyor.
ZAMAN 3 KAT BÜYÜDÜ
Ekonomiversivi'nin haberine göre, 9 yıllık AK Parti iktidarında Türk basının şüphesiz en büyük kazananı Zaman gazetesi oldu. Abone sistemine ağırlık veren, bayii satışı düşük olan bu gazetenin tirajı 9 yılda tam 3 kat arttı. 2003 yılında söz konusu haftada 314 bin satan Zaman gazetesi, 2012 yılının Mart ayında 961 bin tirajı ile en yakın rakibinin 2 katı satış rakamına ulaştı.
POSTA TİRAJI KORUDU, HÜRRİYET ÜÇÜNCÜ SIRAYA GERİLEDİ
458 bin satış rakamıyla, Zaman gazetesinden sonra en çok tiraja sahip olan Posta'nın ise 9 yıl içinde yerini koruduğu görülüyor. Posta, 2003 yılında da ortalama 450 bin gazete satışıyla Hürriyet gazetesinin hemen arkasında yer alıyordu. Son dönemde işten çıkarmalarla gündemde olan Doğan Grubu'nun amiral gemisi Hürriyet gazetesinin 450 bin olan tirajı ise 9 yılda 30 bin geriledi ve 420 bin bandına düştü. Böylece, Zaman ve Posta'nın gerisinde kalarak üçüncü sıraya indi.
SABAH HERŞEYE RAĞMEN AYNI YERDE
Dinç Bilgin'den TMSF'ye TMSF'den Turgay Ciner'e, Ciner'den yeniden TMSF'ye daha sonra da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın damadının üst düzey yönetici olduğu Çalık Grubu'na geçen Sabah grubu onca badireye rağmen dördüncü sıradaki yerini korudu ve 9 yılda sadece 30 bine yakın okur kaybı yaşayarak tirajı 317 bine geriledi.
EN BÜYÜK KAYIP MİLLİYET VE VATAN'DA
Doğan Grubu'nun 2011 yılı Mayıs ayında Demirören-Karacan ortaklığına sattığı, aylarca yönetim krizi yaşayan ve son olarak Demirören ailesinin sahipliğine geçen Milliyet ve Vatan gazeteleri 9 yılda en çok tiraj kaybeden iki gazete olarak ön plana çıkıyor. 270 bin satış rakamına sahip Milliyet 110 bin seviyelerine, 183 bin satan Vatan'ın ise 75 bin seviyelerine gerilediği görülüyor. Özetle muhalif çizgisinden yıllar içinde uzaklaşan Milliyet'in 160 bin, Vatan'ın 110 bin tiraj kaybettiği görülüyor.
BİR DİĞER KAYBEDEN AKŞAM
Düzensiz maaş ödemeleri, patronu Mehmet Emin Karamehmet'in gazeteye olan ilgisizliği nedeniyle uzun süredir idari anlamda yönetim krizi yaşayan Akşam gazetesi de sürecin bir diğer kaybedeni. 9 yıl içinde tirajı yarı yarıya düşen Akşam'ın okur sayısının 200 binlerden 100 bine indiği görülüyor.
SÖZCÜ TİRAJINI İKİYE KATLADI
2003 yılında Gözcü gazetesi olarak Doğan Grubu bünyesinde yayın yapan kapatıldıktan sonra Ertuğrul Akbay ve oğlu tarafından çıkartılan Sözcü gazetesi ise tirajını en çok artıran ikinci gazete. Muhalif yayın yapan ve hükümetin haz etmediği yazarları bünyesinde toplayan Sözcü okur sayısını 9 yılda 2 kat artırdı. Gözcü olarak yayın yaptığında 110 bin satan gazete 19-25 Mart haftasında ortalama 220 bin sattı. 3 GAZETE YERİNDE SAYDI Cumhuriyet, Türkiye, Yeni Şafak gazetesinin 9 yıl boyunca tirajlarında bir değişiklik yaşanmadı. Cumhuriyet 50 bin, Türkiye 130 bin, Yeni Şafak ise 100 bin bandındaki satış rakamlarını korudu.
BUGÜN 40 BİN OKUR KAYBETTİ
Ilıcak ailesine ait Dünden Bugüne Tercüman ismiyle 2003 yılında yayın yapan daha sonra Koza Grubu'na satılan Bugün gazetesinin 9 yılda 135 bin seviyelerinde 95 bine gerilediği ve 40 bin okur kaybettiği görülüyor.
GÜLDEMİR'İN HABERTÜRK'TEN CİNER'İN HABERTÜRK'ÜNE
İnternet sitesi olarak rahmetli Ufuk Güldemir tarafından kurulan ardındantelevizyon ve gazete ile güçlenen Habertürk markası, Güldemir'in vefatının ardından Turgay Ciner tarafından satın alındı. Habertürk bugün 237 bin ortalama tiraja sahip. Güldemir'in Habertürk'ü ise 2003 yılında 50 bin satıyordu.
TAKVİM, A. VAKİT, GÜNEŞ VE RADİKAL DE TİRAJ KAYBETTİ
Rakamlara bakıldığında 9 yıl içinde Takvim'in 130 binden 110 binin, Vakit'in 60 binden 35 bine, Güneş'in 130 binlerden 90 bine, Radikal'in ise 50 binden 27 bine gerilediği görüldü.Yeni Çağ gazetesi ise 30 binlerde olan tirajını 52 binlere yükseltti.
TOPLAM GAZETE SATIŞLARI 500 BİN ARTTI
İnternetin ve gelişen teknolojinin etkisiyle gazete satışlarının azalması beklenirken 9 yılda toplam gazete satışının 500 bin arttığı görülüyor. Elbette bu yükselişte Zaman gazetesinin tirajının 600 bin artmasının etkisi büyük. 24-30 Mart 2003 tarihinde ortalama günlük 4 milyon 6 bin gazete satılmışken, 19-25 Mart 2012 tarihini kapsayan haftada bu rakam 4 milyon 540 bin oldu. Zaman'ın tirajındaki artış çıkarıldığında bile gazetelerinin toplam satış grafiğinde büyük bir değişiklik olmadığı görülüyor.
toplumsalhafiza.com
-
Akp döneminde kazanan ve kaybeden gazeteler hangileri?
3 Nisan 2012 Salı
yazildi.
Tweetle
Sponsorlu Bağlantılar |
0 yorum :
Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.