Facebook, 17 Mayıs’ta gerçekleştireceği halka arz ile 27 yaşındaki CEO’su Mark Zuckerberg’i dünyanın en zengin insanlarından biri yapacak. Ancak birçok analist, Zuckerberg’in ABD’nin en değerli şirketlerinden biri haline gelecek Facebook’un CEO’su olarak ne kadar başarılı olduğu konusunda büyük şüphelere sahip.
Facebook’un 3 Mayıs’ta ABD Menkul Kıymetler Borsası’na yaptığı başvuruya göre, halka arz işleminde, değerleri 28 ile 35 dolar arasında değişen 337.4 milyon hisse kamuya sunulacak. Halka arzın ardından, Zuckerberg’in servetinin 17.6 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Piyasa değeri 100 milyar dolar olan Facebook’un işlemden elde etmesi beklenen rakam 77-97 milyar dolar arasında değişiyor.
Bloomberg Milyarderler Endeksine göre, Zuckerberg bu rakamla kendisinden iki kat yaşlı olan Microsoft CEO’su Steve Ballmer ve Rus çelik milyarderi Vladimir Lisin’den daha zengin biri olacak. Endeksin verdiği rakam, Ballmer’ın Mayıs ayının başı itibariyle sahip olduğu servetin 15.4 milyar dolar olduğunu gösteriyor.
Facebook’un halka arz edeceği hisselerin 180 milyonu şirketin kendisine ait. Şirketin iş ortakları Accel Partners ve Digital Sky Technologies ise 157.4 milyon adet hisseyi kamuya sunacak. Satılacak hisselerin 30.2 milyonu, Zuckerberg’e ait.
27 yaşındaki Zuckerberg, Menkul Kıymetler Borsası’na bildirildiğine göre halka arzın ardından elde edilecek inanılmaz boyuttaki sermaye birikiminin yönetiminde yüzde 57 oy hakkına sahip olacak.
ÇOCUK CEO YETERİNCE OLGUNLAŞTI MI?
Harvard Üniversitesi’ne 19 yaşında adım atan Zuckerberg’in, kodlarını yurttaki odasında yazdığı Facebook, bugün üye sayısı 900 milyonu aşan, dünyanın en büyük sosyal ağı haline geldi.
Harvard Üniversitesi’ne 19 yaşında adım atan Zuckerberg’in, kodlarını yurttaki odasında yazdığı Facebook, bugün üye sayısı 900 milyonu aşan, dünyanın en büyük sosyal ağı haline geldi.
Facebook’u ilk olarak diğer üniversite kampüslerine yayan Zuckerberg, 2004’ün sonunda bir milyon kullanıcıya ulaştı. Online para transferi şirketi PayPal’ın kurucularından Peter Thiel’den yatırım desteği alan Zuckerberg, 2006’da Facebook’u herkese açık bir platform haline getirdi. 2006 sonunda, sitenin üye sayısı 12 milyona ulaştı.
Zuckerberg, Facebook’ta yeni hizmetleri hızlıca sunmasıyla saygı kazanan bir isim olmayı başardı. İlk olarak zamanın en ünlü sosyal medya ağı MySpace’i geride bırakan Facebook, daha sonra Google + ve Twitter gibi iddialı rakipleriyle mücadeleye başladı. Facebook, rekabet stratejisinde platformunu müzik, film, e-ticaret seçenekleri ve diğer hizmetlerle genişletmeye yöneldi.
Facebook, Microsoft, Accel ve Rusya’nın Digital Sky gibi şirketlerinin ilgisini çekerek, yatırım konusunda sıkıntı yaşamadan büyümeye devam etti.
Sitenin büyüme rakamları, 2012’ye girildiğinde üye sayısının artışıyla yavaşlamaya başladı. Analistler, Zuckerberg’in gerçek liderlik özelliklerini artık ortaya koyması gerektiğine inanıyor. San Francisco merkezli Discern Analytics şirketinin yöneticisi Paul Saffo, Washington Post’a yaptığı yorumda, “Silikon Vadisi’nde çalışkan, girişimci teknoloji inekleri büyük başarılar elde edebiliyor... Mark’ı bekleyen mücadele şu: Sahip olduğu şirketin büyüme hızıyla olgunlaşabilecek mi?” dedi.
KAPÜŞONLU ÇOCUK GİYİMİNE DİKKAT ETMELİ
Zuckerberg, sayılı günler kalan halka arz işleminin öncesinde, yatırımcılarla görüşmek için New York, Boston ve diğer büyük şehirleri gezdi. Bazı gazeteci ve analistler, Zuckerberg’in birbirinden önemli yatırımcıların karşısına kot pantolon ve sıkça giymekten hoşlandığı kapüşonlu sweatshirt’leriyle çıkmasını eleştirdi.
Zuckerberg, sayılı günler kalan halka arz işleminin öncesinde, yatırımcılarla görüşmek için New York, Boston ve diğer büyük şehirleri gezdi. Bazı gazeteci ve analistler, Zuckerberg’in birbirinden önemli yatırımcıların karşısına kot pantolon ve sıkça giymekten hoşlandığı kapüşonlu sweatshirt’leriyle çıkmasını eleştirdi.
Bloomberg News’te Michael Pachter’a röportaj veren Zuckerberg, “kapüşonlu sweatsihrt giymesinin aslında, yatırımcılara giyimini fazla önemsemediğini göstermek amacını taşıdığını” belirtti.
Pachter, “halka arz süresince giyimine dikkat etmeyen Zuckerberg’in, belki de ABD’nin en değerli şirketlerinden biri olacak Facebook’un başında olması gereken ideal kişi olmayabileceğini” ifade etti.
New York’ta Pazartesi günü gerçekleştirdiği temasların ardından, Zuckerberg bir sonraki gün Boston’a geçti. Zuckerberg, şirketin finansal analistlerle olan görüşmesine katılmadı. Gabriel Consulting Group şirktinden analist Dan Olds, PC World dergisine, “Facebook’un hisselerini satmak için Zuckerbeg’e ihtiyacı yok... Şirketin marka adı zaten yeterince güçlü” yorumunu yaptı. Olds, “Zuckerberg’in, şirketine yatırım yapacak insanlara karşı daha saygılı olması gerektiğini” söyledi.
“ZUCKERBERG BİR RİSK FAKTÖRÜ”CurrentAnalysis şirketinden analist Brad Shimmin ise “finans dünyasının standart bir giyim şeklinin olduğunu, okul üniforması ve gevşek kravatıyla ortalıkta dolaşan ‘harika çocuğun’ yeterince olgun ve saygılı görünmeyeceğini” ifade etti. Shimmin, “Eğer bir polis memuru karşınıza şort ve tişörtle çıkarsa, gerçek üniformasının vereceği saygıyı asla göremez. Facebook gibi küresel bir markanın lideri için de bu geçerli. İyi giyinmesi, Zuckerberg’i nüfuz etmek istediği kişiler ve sektör karşısında olduğundan daha az yetenekli kılmayacak” dedi.
Zuckerberg’in çocuksu görünümü hakkında bir yorumda ABD’nin önde gelen ekonomi kanallarından Fox Business News muhabiri Charles Gasparino oldu. Gasparino, Twitter üzerinden yaptığı kısa ama vurgulu yorumda, “Zuckerberg’in bir risk faktörü” olduğunu ifade etti.
Zuckerberg, ABD Başkanı Barack Obama'yla tanıştığında takım elbise giymeyi ihmal etmedi. |
BLOOMBERG RAPORU OLUMSUZ
Bloomberg’ün bugün yayımladığı analize göre, Facebook’un halka arzı, ABD kamuoyunda tahmin edilen derecede bir heyecan yaratmamış durumda.
Analize göre, kurumsal yatırımcılar, Facebook’un vizyonu hakkında şüphe besliyor. Bunun en büyük nedeni, şirketin gelirlerinin üye sayısının artışıyla doğru orantılı olmaması. Bloomberg, konuya yakın kaynaklardan aldığı bilgilere göre yatırımcıların huzursuz olduğunu belirtirken, Facebook yetkilileri herhangi bir açıklamada bulunmadı.
Bloomberg’ün düzenlediği anket ise olumsuz bakışı istatistiklere döktü. Bloomberg haber sitesine üye olan iş adamları ve analistlerin katıldığı ankette, katılımcıların yüzde 79’u, Facebook’un halka arz işleminden elde etmesi beklenen maksimum 96 milyar dolarlık geliri çok abartılı bulduklarını ifade etti. Mashable sitesinin düzenlediği ankette ise katılımcıların yüzde 37.6’sı aynı görüşü ortaya koydu.
Analistler, Facebook’un yayımladığı her reklam başına ortalama gelirinin düştüğünü öne sürüyor. Facebook, hem kurumsal hem de finansal açıdan birçok eleştiriye maruz kalıyor. Ancak halka arzın öncesindeki süreçte ve sonrasında, Zuckerberg’in kapüşonlu sweathirt'leri en çok konuşulan konulardan biri olacak gibi. Wedbush Securities şirketinin analisti Michael Pachter, Bloomberg’e, “Onun bu kazakları giymesi, herkese daha büyüyemediğini göstermek istediğini ortaya koyuyor” dedi.
PATENT SAVAŞLARI DEVAM EDECEKFacebook, aylardan bu yana halka arz işlemine hazırlanırken, birçok cephede de mücadelesini sürdürdü. En önemli cephe ise şüphesiz patentlerdi. Yahoo’nun Mart ayında telif haklarını ihlal ettiği suçlamasıyla dava edilen Facebook, bu gelişmenin ardından patent alımına odaklandı. Şirket ilk olarak 22 Mart tarihinde bilinmeyen bir bedel karşılığında IBM’den 750 patent satın aldı.
Facebook’un, halka arzın ardından 550 milyon doları patentlere harcaması bekleniyor. Bu paranın neredeyse tümü, Microsoft’un AOL’den aldığı patentlerin satın alınması için kullanılacak.
0 yorum :
Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.