-

sbs 2010 6.sınıf sbs soruları değerlendirmesi

12 Haziran 2010 Cumartesi yazildi.
Sponsorlu Bağlantılar

İSTANBUL - 2010-SBS 7.sınıf uygulaması yapıldı. SBS, tüm il merkezleri ile yurt dışında Lefkoşa, Trablusgarp, Riyad, Medine, Cidde, Tebük, Kuveyt, Aşkabat, Taşkent, Bakü ve Bişkek'te uygulandı. Sınava giren yaklaşık 1 milyon 70 bin 7. sınıf öğrencisine, 90 soru yöneltilerek 100 dakika süre verildi. SBS tüm sınav merkezlerinde Türkiye saatiyle 10.00'da merkezi sistemle aynı anda başladı.

Uğur Dershaneleri Genel Müdür Yardımcısı Turgay Polat, SBS ile ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:

''Sınavda 21 Türkçe, 18 Fen ve Teknoloji, 18 Matematik, 18 Sosyal Bilgiler ve 15 Yabancı Dil sorusu soruldu. Yabancı Dil soruları (İngilizce, Fransızca, Almanca ve İtalyanca soruları) bundan önceki yıllarda aynı doğru cevap seçeneği taşırken bu yıl ilk kez farklı seçenekler doğru cevap oldu. Yani iki yabancı dil okutulan İlköğretim okullarında; Almanca'da bir soruyu doğru yanıtlayamayan bir öğrenci İngilizce'deki aynı numaralı soruyu yanıtlarken, bu yıl doğru cevap seçeneği değiştirildiği için bu yolu seçen öğrenciler yanlış yapmış oldu. Bu durum geçmiş yıllarda bütün dillerde doğru yanıt aynı seçenek olduğu için sorun yaratmazken, bu yıl seçeneklerin farklılaştırılması iki yabancı dil eğitimi alan öğrenciler için olumsuz bir durum oluşturdu. MEB 2010-SBS kılavuzunun 11.sayfasında bu durumu açıklamış ve öğrenci velilerinin bir dili dilekçe ile seçmelerini istemiştir. Dün yapılan 8.sınıf testinde okuldaki zorunlu yabancı dil dersi dışında başka bir testi çözen öğrenciler dilekçe ile MEB'e başvurduklarında çözdükleri teste göre değerlendirilecekler. Ancak karışık çözen yani 5 İngilizce, 3 almanca vb. çözen öğrenciler okuldaki zorunlu yabancı dil cevap anahtarına göre değerlendirilecekleri için kayıp yaşayacaklardır. Öğrencilere kitapçıkları sınav bitiminde verildi. Ancak sınavın bitiminden bir saat sonra verileceği açıklanmasına rağmen bir çok okulda bu süreye uyulmayarak daha erken verildi. Bu da kopya riskini ortaya çıkarmış oldu.

Genel olarak bakıldığında SBS sorularının müfredatı kapsayıcı ve yapılandırmacı yaklaşıma uygun olduğu görülmektedir. Kamuoyunda çok tartışıldığı bir dönemde SBS'nin yapılması öğrencilerin motivasyonunu olumsuz yönde etkilemiştir. 6. ve 7. sınıftaki öğrenci ve velilerin bir kısmının sistem değişecek düşüncesi ile sınavları önemsememesi durumu dahi söz konusu olmuştur. Önümüzdeki yıldan itibaren SBS'nin değiştirilmesi ve 6. 7. sınıflarda sınavın etkisinin azaltılması veya sınavın başarı odaklı hale getirilmesi önemlidir. Kamuoyunda oluşan beklenti YBP uygulamasının etkisinin düşürülmesi, 6. ve 7. sınıfta sınavın yerleştirmeye etkisinin kaldırılarak YBP yerine kullanılması sağlıklı olacaktır. Yıl Sonu Başarı Puanı (YBP) etkisinin eksi yönde de olması öğrenci ve veliler açısından olumsuz algılanmaktadır. Sınavın genelde kolay olduğu ve öğrencilerin sıralamada zorlanacağı görülmektedir. Bu sebeple yerleştirme sırasında okul taban puanlarının yükseleceği görülmektedir.''

Uğur Dershaneleri Türkçe Bölüm Başkanı Feridun Çakı ise Türkçe soruları yapılandırmacı yaklaşıma uygun olduğunu söyledi ve "8 soruda görsel kullanılmış. Görsel olmadığı halde kurgulanma yöntemiyle hazırlanmış bir soru bulunmakta. 8.sınıfa göre eleyici sorular bulunmakta ve çeldiricileri daha güçlü düzenlemiş. Müfredat dışı soru yok. 2008-2009 soru tiplerinin karması şeklinde hazırlanmış. SBS uygulamasının başından beri halen taranmamış kazanımların olması SBS ruhuna aykırı bir durumdur." dedi.

Çakı, şunları ekledi:

"A kitapçığı 10.soru kurgulama ve seçenek düzenlemesi açısından hatalıdır. Soruda kullanılan parçanın kurgusu ile seçenekler arasında uyumsuzluk söz konusudur. Sorunun kökünde "yazarın çılgınca arzusunun ne olduğu" sorulmuştur. Çılgınca arzusunu " tarihin izlerini ete kemiğe büründürmek" olarak ifade ediyor. TDK'nin resmi web sayfasında ete kemiğe büründürmek "canlandırmak" olarak tanımlanıyor. Bu durumda sorunun doğru yanıtı olarak verilen B seçeneği ( Tarihi, belgelere göre yazarak günümüz insanına duyurmak) olarak verilmiştir. Ancak bu seçenekte "canlandırma" işlemi açık olarak ifade edilmemektedir. A seçeneğinde " yazacağı tiyatro eserleriyle tarihi olayları sahnede canlandırmak" ifadesi yer almaktadır. İlk bakıldığında A seçeneği " canlandırma " fiiline daha yakın görünmekle beraber paragrafın tamamı okunduğunda B seçeneği daha yakın görünmektedir. Bu soruda problem sorunun yöneltildiği grup 7.sınıfta öğrenim gören öğrencilerdir. Bu öğrencilerin bu soruda yaşayabileceği çelişki soyut ifadelerin açık olmamasıdır. Bu tür sorular ÖSYS'de olabilir ancak SBS yıl içerisinde işlenen müfredatı sorguladığı için SBS'de sorulması gereksiz bir zorluk yaratmaktadır. Soru kurgusu ve ifadeleri açık ve tam değildir.

Uğur Dershaneleri Matematik Bölüm Başkanı Ali Serdar Şeker; "İçerik olarak geçen yıl uygulanan testin paralelinde nispeten daha kolay sorulardan oluşmuştur" yorumunda bulundu.

"12 Haziran'da yapılacak olan 6.sınıf SBS soruları benzer nitelikte olursa bakanlığımızın sınavları kaldırma değil etkisini değiştirme yönünde çalıştığının göstergesi olacaktır. Sınavın zorluk derecesinin düşük olması öğrenci başarısını arttıracak ve veli tepkisini azaltacaktır. Bu da sınavın olgunlaşmasını sağlayacaktır." diyen Şeker, "İşlem ağırlıklı sorular yoğunluktaydı. Geçen yıla göre daha fazla cebirsel işlem gerektirmekteydi. Şekil uzay ve senaryo gibi kavramların her yerde kullanılması öğrencilerin işlem gücünü zayıflatmaktadır. Bu yaklaşımın bu teste olması sevindirici olmuştur. B kitapçığının 1.sorusunda olduğu gibi doğrudan 6.sınıf kazanımları ilgili soru sormak yerine soru sorulmayan 7.sınıf kazanımlarından, rasyonel sayılarda sıralama ve işlemler, dörtgenler ve alanları, Kartezyen koordinat sistemi, doğruda ve düzlemde açı, üslü nicelikler ile ilgili sorular yöneltilip 7.sınıf konuları daha iyi sorgulanmış olurdu." şeklinde konuştu.

Sınav sorularının zorluk derecesinin orta seviyede olduğunun altını çizen Uğur Dershaneleri Fen ve Teknoloji Bölüm Başkanı Aslan Ayhan, bölümüne ilişkin yaptığı değerlendirmelerde şu detayların altını çizdi:

"Sınav orta zorlukta sorulardan oluşmuştur. Kuvvet ve hareket ünitesi ile ilgili bir soru ve elektrik ünitesi ile ilgili bir soru ayırt edici niteliktedir. Müfredat dışı soru bulunmamaktadır. Sorularda kullanılan dil kolay anlaşılır düzeydedir. Sorular yapılandırmacı eğitim yaklaşımına uygun hazırlamıştır. Bazı sorular fen ve teknolojinin günlük yaşamla ilişkisi üzerine kurulmuştur. Soruların konulara göre dağılımı önceki SBS'lerle aynıdır."

Uğur Dershaneleri Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Seda Sarıkaya da "Kazanımlarla birebir örtüşen dili son derece açık ve net hazırlanmış. Her ünite sorgulanmıştır. Tarih soruları ağırlıktadır. Bunun yanında grafik, tablo ve paragraf yorumlama soruları mevcuttur" dedi.

Uğur Dershaneleri İngilizce Bölüm Başkanı Nesrin Girgin ise yabancı dil sorularının, geçmiş yıllara göre daha gramer ağırlıklı olarak düzenlendiğini, geçen yıl görsellik üzerinden kelime bilgisi sorulmasına rağmen bu yıl görsel daha az kelime bilgisine gramer üzerinden gidildiğini belirtti:

"Yani resim kelime, gramer resim olarak düzenlenmiş. Geçen yıl yapılan sınava göre görsel ve diyalog soruları daha azdır. Bu yıl ki sorular öğrencilerin yabancı dil dersine daha fazla ilgi duymasına ve kelime bilgisine ağırlık vermesine yol açacaktır. Geçen yıl ki 7.sınıf sorularına göre zorluk derecesi daha zordur."

Genel olarak bakıldığında SBS sorularının müfredatı kapsayıcı ve yapılandırmacı yaklaşıma uygun olduğu görülmektedir. Kamuoyunda çok tartışıldığı bir dönemde SBS'nin yapılması öğrencilerin motivasyonunu olumsuz yönde etkilemiştir. 6. ve 7. sınıftaki öğrenci ve velilerin bir kısmının sistem değişecek düşüncesi ile sınavları önemsememesi durumu dahi söz konusu olmuştur. Önümüzdeki yıldan itibaren SBS'nin değiştirilmesi ve 6. 7. sınıflarda sınavın etkisinin azaltılması veya sınavın başarı odaklı hale getirilmesi önemlidir. Kamuoyunda oluşan beklenti YBP uygulamasının etkisinin düşürülmesi, 6. ve 7. sınıfta sınavın yerleştirmeye etkisinin kaldırılarak YBP yerine kullanılması sağlıklı olacaktır. Yıl Sonu Başarı Puanı (YBP) etkisinin eksi yönde de olması öğrenci ve veliler açısından olumsuz algılanmaktadır. Sınavın genelde kolay olduğu ve öğrencilerin sıralamada zorlanacağı görülmektedir. Bu sebeple yerleştirme sırasında okul taban puanlarının yükseleceği görülmektedir.''

Uğur Dershaneleri Türkçe Bölüm Başkanı Feridun Çakı ise Türkçe soruları yapılandırmacı yaklaşıma uygun olduğunu söyledi ve "8 soruda görsel kullanılmış. Görsel olmadığı halde kurgulanma yöntemiyle hazırlanmış bir soru bulunmakta. 8.sınıfa göre eleyici sorular bulunmakta ve çeldiricileri daha güçlü düzenlemiş. Müfredat dışı soru yok. 2008-2009 soru tiplerinin karması şeklinde hazırlanmış. SBS uygulamasının başından beri halen taranmamış kazanımların olması SBS ruhuna aykırı bir durumdur." dedi.

Çakı, şunları ekledi:

"A kitapçığı 10.soru kurgulama ve seçenek düzenlemesi açısından hatalıdır. Soruda kullanılan parçanın kurgusu ile seçenekler arasında uyumsuzluk söz konusudur. Sorunun kökünde "yazarın çılgınca arzusunun ne olduğu" sorulmuştur. Çılgınca arzusunu " tarihin izlerini ete kemiğe büründürmek" olarak ifade ediyor. TDK'nin resmi web sayfasında ete kemiğe büründürmek "canlandırmak" olarak tanımlanıyor. Bu durumda sorunun doğru yanıtı olarak verilen B seçeneği ( Tarihi, belgelere göre yazarak günümüz insanına duyurmak) olarak verilmiştir. Ancak bu seçenekte "canlandırma" işlemi açık olarak ifade edilmemektedir. A seçeneğinde " yazacağı tiyatro eserleriyle tarihi olayları sahnede canlandırmak" ifadesi yer almaktadır. İlk bakıldığında A seçeneği " canlandırma " fiiline daha yakın görünmekle beraber paragrafın tamamı okunduğunda B seçeneği daha yakın görünmektedir. Bu soruda problem sorunun yöneltildiği grup 7.sınıfta öğrenim gören öğrencilerdir. Bu öğrencilerin bu soruda yaşayabileceği çelişki soyut ifadelerin açık olmamasıdır. Bu tür sorular ÖSYS'de olabilir ancak SBS yıl içerisinde işlenen müfredatı sorguladığı için SBS'de sorulması gereksiz bir zorluk yaratmaktadır. Soru kurgusu ve ifadeleri açık ve tam değildir.

Uğur Dershaneleri Matematik Bölüm Başkanı Ali Serdar Şeker; "İçerik olarak geçen yıl uygulanan testin paralelinde nispeten daha kolay sorulardan oluşmuştur" yorumunda bulundu.

"12 Haziran'da yapılacak olan 6.sınıf SBS soruları benzer nitelikte olursa bakanlığımızın sınavları kaldırma değil etkisini değiştirme yönünde çalıştığının göstergesi olacaktır. Sınavın zorluk derecesinin düşük olması öğrenci başarısını arttıracak ve veli tepkisini azaltacaktır. Bu da sınavın olgunlaşmasını sağlayacaktır." diyen Şeker, "İşlem ağırlıklı sorular yoğunluktaydı. Geçen yıla göre daha fazla cebirsel işlem gerektirmekteydi. Şekil uzay ve senaryo gibi kavramların her yerde kullanılması öğrencilerin işlem gücünü zayıflatmaktadır. Bu yaklaşımın bu teste olması sevindirici olmuştur. B kitapçığının 1.sorusunda olduğu gibi doğrudan 6.sınıf kazanımları ilgili soru sormak yerine soru sorulmayan 7.sınıf kazanımlarından, rasyonel sayılarda sıralama ve işlemler, dörtgenler ve alanları, Kartezyen koordinat sistemi, doğruda ve düzlemde açı, üslü nicelikler ile ilgili sorular yöneltilip 7.sınıf konuları daha iyi sorgulanmış olurdu." şeklinde konuştu.

Sınav sorularının zorluk derecesinin orta seviyede olduğunun altını çizen Uğur Dershaneleri Fen ve Teknoloji Bölüm Başkanı Aslan Ayhan, bölümüne ilişkin yaptığı değerlendirmelerde şu detayların altını çizdi:

"Sınav orta zorlukta sorulardan oluşmuştur. Kuvvet ve hareket ünitesi ile ilgili bir soru ve elektrik ünitesi ile ilgili bir soru ayırt edici niteliktedir. Müfredat dışı soru bulunmamaktadır. Sorularda kullanılan dil kolay anlaşılır düzeydedir. Sorular yapılandırmacı eğitim yaklaşımına uygun hazırlamıştır. Bazı sorular fen ve teknolojinin günlük yaşamla ilişkisi üzerine kurulmuştur. Soruların konulara göre dağılımı önceki SBS'lerle aynıdır."

Uğur Dershaneleri Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Seda Sarıkaya da "Kazanımlarla birebir örtüşen dili son derece açık ve net hazırlanmış. Her ünite sorgulanmıştır. Tarih soruları ağırlıktadır. Bunun yanında grafik, tablo ve paragraf yorumlama soruları mevcuttur" dedi.

Uğur Dershaneleri İngilizce Bölüm Başkanı Nesrin Girgin ise yabancı dil sorularının, geçmiş yıllara göre daha gramer ağırlıklı olarak düzenlendiğini, geçen yıl görsellik üzerinden kelime bilgisi sorulmasına rağmen bu yıl görsel daha az kelime bilgisine gramer üzerinden gidildiğini belirtti:

"Yani resim kelime, gramer resim olarak düzenlenmiş. Geçen yıl yapılan sınava göre görsel ve diyalog soruları daha azdır. Bu yıl ki sorular öğrencilerin yabancı dil dersine daha fazla ilgi duymasına ve kelime bilgisine ağırlık vermesine yol açacaktır. Geçen yıl ki 7.sınıf sorularına göre zorluk derecesi daha zordur."

1 yorum :

  1. Feridun Hocam'a kesinlikle katılıyorum SBS 7.Sınıf A Kitapçığı Türkçe 10.soru hatalıdır. MEB'in bu konuda bir açıklama yapması gerekiyor.

    YanıtlaSil

Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.

-