-

Bilimsel Araştırma Basamakları Nelerdir, Bilimsel Araştırma Nasıl Yapılır?

24 Şubat 2012 Cuma yazildi.
Sponsorlu Bağlantılar

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM

Neden Oldu: Dünya Üzerinde Bir çok olay meydana gelmektedir Bu olayları bilmek ve anlaya bilmek için, tek taraflı değilde yargılayan bir düşünce yapısına sahip olmak gerekir Hiçbir zaman bir olayın oluş ve sonucu tek taraflı değildir
Yakın çevremizdeki bir örneğe bakarsak bir olayın çok boyutlu olduğunu fark ederiz Çünkü olaylardan farklı kişiler farklı şekillerde etkilenmektedir Etkileniş biçimlerinin nedenleri ve sonuçları farklıdır

OLGU: Herkes tarafından kabul edilen, kanıtlanabilir, değiştirilmeyen Bilgilerdir
ÖRNEK: M Kemal Atatürk 19 Mayıs 1919 da samsuna çıkarak milli mücadeleyi başlattı
Ankara Türkiye’nin başkentidir
Görüş: Kişiden kişiye değişen kişilerin düşüncelerini yansıtan kimine göre doğru kimin göre yanlış bilgilerdir
Örnek: Türkiye’nin en sevilen takımı Beşiktaş’tır
İlköğretimde en sevilen ders İngilizcedir
Not: Bence, bana göre, mutlaka, kesinlikle gibi ifadeler görüş bildiren ifadelerdir

OLGUDAN GENELLEME
Herkesin bildiği ve kabul ettiği bilgilere olgu denir Gir olgunun genelleştirilmesi için tümevarım ve tümdengelim kavramlarını bilmek gerekir
Tümevarım: Parçadan bütüne varmaktır Yani küçük olgu ve olaylardan asıl konuya, öze ulaşmaktır
Tümdengelim: bütünden parçaya varmaktır

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPIYORUM

Bilimsel araştırmalar yapılırken takip edilmesi gereken yöntemler vardır Bunlar
1 ilkönce konu, sorun tespit edilerek gözlem yapılır
2 Gözlemlerimiz sonucunda ortaya bir hipotez sunma
Hipotez: problem için geçici çözüm yolu bulma, açıklama yapma, varsayım ileri sürme demektir
3 Sunduğumuz hipotezi test etme, değerlendirmektir Test ettiğimiz hipotezden sonuç çıkarmak gerekir

NOT: Yapılan Araştırmalarımızda eğer başka kaynaklardan alıntı yapılmışsa dipnot ve kaynakça belirtmeliyiz Dipnot ve kaynakça göstermeden başkalarının bilgilerinin kullanılması bilimsellikle bağdaşmaz bu durum bilgi hırsızlığına girer Araştırmalarımızda resimlerde kullanabiliriz

ÖRNEK: Çöp Sorununu Çözelim Sosyal Bilgiler–Sosyal Bilgiler Öğreniyorum
Bilimsel Araştırma Basamakları
AMAÇ: Bu etkinlikte öğrenciler, çevre kirliliğiyle ilgili olarak çöp sorununu bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak inceleyecek ve buna çözüm yolları önereceksiniz
Problem belirleme: Çöpler çevre kirliliğine neden olur mu?
Gözlem: Okulumuzun bahçesinde çöpler var
Hipotez: Çöpler çevre kirliliğinin bir nedenidir (değildir)
Hipotezi test etme: Çöpleri sınıflandırıp geri dönüşüme kazandırarak çevre kirliliğini azaltabiliriz

Sonuç: Çöpleri sınıflandırmamıza ve geri dönüşüme kazandırmamıza rağmen çevre kirliliğine kesin bir çözüm bulamadık

ÖRNEK: Sınıf Etkinliği 2 Televizyon Programları
–Sosyal Bilgiler Öğreniyorum - Bilimsel Araştırma Basamakları
AMAÇ: Bu etkinlikte öğrenciler, televizyon programlarını değerlendirecek, televizyonun bir eğitim aracı olarak da kullanabileceğini fark edecektir Bu çalışmada, programları değerlendirirken bilimsel çalışma basamakları kullanılacak
ARAÇ –GEREÇ : • Gazetelerden kesilen günlük televizyon programları ve programlar hakkında kısa özetler
Soru: Yaptığımız bu etkinliği, bilimsel araştırma basamaklarına uygun olarak sıralayın
Cevap:
Problem belirleme: Televizyondaki her program, insanlara yeni ve kullanılabilir bilgi sunar mı?
Gözlem: Televizyonda birçok program türü var
Hipotez: Eğitici programlar, bize faydalı bilgiler sunar
Hipotezi test etme: Belgesel ve haber gibi programlar, insanlara yeni ve kullanılabilir bilgiler veriyor

Sonuç: Her belgesel ve haber programı doğru bilgi vermeyebilir

SORUN ÇÖZME
Bütün insanlar özgür ve eşit haklara sahip olarak doğarlar Bu hak ve özgürlükler bir takım sorumluluklarda beraberinde getirir İnsanların hak ve özgürlükleri diğer insanların özgürlük ve haklarını kısıtlamamalıdır Yaşamda karşılaştığımız çeşitli sorunlarla mücadele ederken hareketlerimiz başka insanların hak ve özgürlüklerine zarar vermemelidir
Eğer bir soruna çözüm getiriyorsak bu çözüm yolu, sorumlulukların ve özgürlüklerin temelinde olmalıdır
Sorumluluk:?
Hak:?
Özgürlük:?
Kendi Çıkarlarımız için Başkalarının hakkını çiğnememeliyiz Özgür olmak başkalarının hakkını çiğnemek değildir Hiç kimse sınırsız ve kuralsız haklara sahip değildir
Toplumsal yaşamda sadece kendimizi değil, çevremizdekiler de düşünmeliyiz Bir işi yaparken, doğru olup olmadığını sonunun nereye varacağını tahmin etmek zorundadır
Derslerimize çalışırken, araştırma yaparken ve insanlarla iletişim kurarken EMPATİ kurmalıyız
EMPATİ: Kişinin kendini başkasının yerine koyarak, onun gibi düşünüp, hissetmeye çalışmasıdır
İnsanların en temel hakkı yaşama hakkıdır Bütün hakların temelinde yaşama hakkı vardır

SOSYAL BİLGİLER OLMASAYDI
Sosyal Bilgiler Hayatımızın en büyük parçalarından birisidir
Hem tarih hem de kültürel alanda bilgi ve becerilerimizin gelişmesinde sosyal bilgilerin önemi oldukça büyüktür
SOSYAL BİLGİLERİN AMAÇLARI
* Sosyal bilgiler; topluma faydalı sorumlu birer vatandaş olmamızı sağlar
* Yaşadığı çevresini yurdunu ve dünyamızın özelliklerini tanımamıza yardımcı olur
* Türküye Cumhuriyetinin etkin bir vatandaşı olarak gelişmemize katkısı çok büyüktür
* Haklarımızın neler olduğunu, herkesin yasalar önünde eşit olduğunu gerekçeleriyle söyler
* Türk kültür ve tarihini oluşturan öğeleri kavrarız
* Yakın çevresinin ekonomik değerlerini ve ulusal kaynakları tanır
* Çevresinin ve yurdunun yönetim örgütlerini bilir
* Günlük yaşamında haritadan yararlanma yollarını kavrar
* Çevreyi koruma ve iyileştirme bilinci kazanır
* Ulusuna, bayrağına, askerine, ordusuna ve insanlığa sevgi, saygı duygularını geliştirir
* Sorumluluk alma, yardımlaşma ve beraber çalışmayı alışkanlık hâline getirir
* Ailesine, ulusuna, vatanına, Atatürk devrim ve ilkelerine bağlı, özverili, iyi vatandaş olarak yetişir
* Toplumdaki bireylerle sosyal ilişkiler kurar

0 yorum :

Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.

-