-

Kitle iletişim araçlarının toplum yaşamındaki yeri ve önemi

28 Eylül 2010 Salı yazildi.
Sponsorlu Bağlantılar

Kitle iletişimi, çeşitli türdeki mesajların büyük ve dağınık bir kitleye bu amaç için geliştirilmiş olan araçlarla iletilmesidir.
Kitle iletişim araçlarının başlıcaları ve en çok bilinip kullanılanları; radyo, televizyon, internet, gazete, telefon, faks, teleks, periyodik dergi vb. yayınlardır.



İletişim araçları ise; bilgi akışını sağlayan araçlara verilen genel isimdir. Bu akış, "bireyden çoğula" veya "çoğuldan bireye" bilgi yönüyle olan iletişime göre çeşitlenirler. İletişimde duyuya yönelik algılama da söz konusudur. Algılama ve algılatma adına iletişimi sağlayacak, karşılıklı bilgi aktarımını sağlayacak araçlar, iletişim araçları ile sağlanmaktadır.

Çeşitlerini aşağıdaki gibi sınıflandırabiliriz:
  • Bilişsel iletişim araçları: Sanal ortamda, bilgi teknolojilerini kullanılarak gerçekleştirilen, bireysel veya toplu iletişim araçlarıdır (Örnek: e-postalar, formlar, chatmessengerlar,web kameralar, bloglar, vs) ler,
  • Görsel-İşitsel iletişim araçları: Göz ve Kulağımıza hitap eden, multimedya teknolojilerini kullanan, iletişim araçlarıdır. (Örneğin; tv, sinema, radyo vs..)
  • Telekomünikasyon iletişim araçları : Göz ve kulağa hitap eden, elektrik, elektronik / elektromanyetik, optik teknolojileri kullanarak gerçekleştirilen iletişim araçlarıdır. (Örneğin telefon, cep telefonu, fax, telex,vs..)
  • Kali-Grafik iletişim araçları: Yazı ve çizi ile oluşturularak formatlandırılan ve basım - yayım araçları ile yapılan iletişimdir. (Gazeteler, dergiler, afişler, el ilanları, tabelalar, mektuplar, notlar, kitaplar,vs.)
  • Organizasyon iletişim araçları: Ekipler aracılığıyla gerçekleştirilen , kişi veya topluma aktarılacak mesajları tanıtım - eğlence - eğitim - gezme - tüketme adına ileten etkinliklerin sağladığı iletişimin araçlarıdır. (Fuarlar, event marketing konserleri, defileler, konferanslar vs.)
  • Sanatsal iletişim araçları: Plastik ya da estetik amaçlı hertürlü sanat faaliyeti veya sanatcı ile sağlanacak iletişimin araçlarıdır: (Dans, resim, müzik, şarkı, sergi, konser, tiyatro, defile, heykel, seramik, animasyon, vs)



KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ETKİLERİ Kitle iletişimi toplumsal araştırmalarda üzerinde ısrarla durulan ve belki de en az açıklığın sağlandığı konu değişik araçların etkileridir. Birçok ülkede kitle iletişim araçları izlenirken sarf edilen zaman ve bu araçların üretim ve dağıtımı için ayrılan kaynakların miktarı düşünüldüğünde, böyle bir sorgulamanın nedeni yeterince anlaşılabilir. Bir yanıt oluşturmak için çok şey yazılmış ve epeyce araştırma yapılmışsa da konunun hem kitle iletişim araçlarının genel önemi, hem de özelde kitle iletişiminin belirli düzeylerinin olası etkileri açısından yine de tartışmalı olduğu kabul edilmelidir. Bu konuda bitmeyen zorluklardan birisi araçların etkilerini araştıranlarla kitle, kitle iletişim araçları üreticileri ve alanda kamu politikalarını oluşturanlar arasındaki iletişim eksikliğinden kaynaklandığından tartışma kaçınılmaz olarak kullanılan terimlere bazı açıklıklar getirilmesiyle başlamıştır. Kitle iletişim araçları içerikleri ve örgütlenmiş biçimleriyle çok çeşitlilikler gösterir ve toplum üzerinde etkili olabilecek geniş bir alandaki faaliyetleri kapsarlar. Birey, grup, kurum ister bütün toplum ya da kültür düzeyinde olsun, etkilerin hangi düzeyde oluştuğu konusunda açıklığa sahip olmak zorunluluğudur. Bunların her biri veya hepsi herhangi bir yolla kitle iletişiminden etkilenebilir. Kitle iletişim araçlarının sadece bireysel siyasi görüşleri değil, yürütülüş ve başlıca etkinliklerinin düzenlenme biçimlerini de etkilenmesinin olası olduğu siyaset alanı iyi bir örnek oluşturmaktadır. İletişimin geniş, heterojen ve bilinmeyen izleyiciye doğru yöneltilen şeklidir. Genişliğin ölçüsü iletişimcinin / göndericinin izleyicilerle yüz yüze bir şekilde ilişki kurma olanaksızlığıdır. Heterojen olması kesinlikle saptanmış belli bir grup, elit gibi kamuya açık olmayanın ötesinde olmasıdır. Bilinmeyenin anlamı göndericiye izleyicilerin genellikle yabancı, bilinmeyen kişiler olmasıdır.

12 yorum :

  1. Arkadaşlar ben televizyon,radyo gibi örnekler arıyordum...

    YanıtlaSil
  2. Bana yardım eder misiniz???

    YanıtlaSil
  3. Ben buldum ama size yardım edemem kopya çeker siz benden yoksa

    YanıtlaSil
  4. Je pages te noura?

    YanıtlaSil
  5. çok teşekkür ederim 7. sınıfa gidiyorum sosyal dersi içindi çok saolun

    YanıtlaSil
  6. 7.sınıfa gidiyorum sosyal ödevimdi çoook sağolun ama böyle örnek olarak televizyon radyofalan olsaydı daha iyi olurdu ama yine de sağolun :D

    YanıtlaSil
  7. başka örnekler verebilir misiniz? bizim hoca bir sayfa istedide yapmayana... dedi ondan :D Eeee biraz korktum tabii... :D:D:D:D

    (bu arada üstteki yazıda benim) :D

    YanıtlaSil
  8. bir yerden buldum sizle paylaşayım:
    -kitle iletişim araçları (dergi,televizyon,telefen vb.) gibi araçlar bizim hayatımızda önemli bir yerdedir. bu konuyu biraz açarsak:
    -bu arçlar başkalarından haber almamızı onlara haber vermemizi sağlar.hem görsel hem işitsel işe yarar. bu araçlar genelde afetlerden sonra haber almamızı sağlar.başka şekilde siz öğrenciler okuldan geldikten sonra dersten kaçmak için bu araç yani televizyon işlerinize yarar.günlük olarak gazete haberleri radyo haberleri vede televizyon haberleri arasıra bizim herzaman da büyüklerimizin işine yarar birde televizyonsuz telefonsuz hayatın tadı çıkmaz ki değil mi çocuklar?

    inşallah işinize yarar bana yaradı.. sosyal dersinde başarılar... ÖĞRENCİDEN YANİ ÜSTEKİ 2 YAZIYI YAZAN KİŞİDEN SELAMLAR... :D:D:D

    YanıtlaSil
  9. 7. sınıf öğrencisiyim biraz daha kısa olsa güzel olurdu :) ama yinede teşekkürler gençler.

    YanıtlaSil
  10. 7. sınıf öğrencisiyim Sosyal Bilgiler ödevimdi teşekkürler gençlikkkk ergen hali işte .D npacaksın :D:D:D

    YanıtlaSil
  11. 7.sınıf öğrencisiyim SOSYAL BİLGİLER ödevimdi çok yardımcı oldunuz saolun

    YanıtlaSil
  12. 7.snıf ögrencisiyim çok saolun

    YanıtlaSil

Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.

-