4+4+4’e karşı yapılan eylemlerde eğitimcileri polisiye tedbirler ve basınçlı su ile susturmaya çalışan AKP, eleştirilerini dile getiren uzmanları da dinlemiyor. Eğitimciler, sendikacılar ise kanunun yanlışlığını anlatmaya devam ediyor.
Dila DİNÇ / Ankara
ODTÜ’nün önerisi 9+3
ODTÜ’nün önerisi 9+3
Meclis Genel Kurulu’nda tartışılmaya başlanan ve eğitimcileri sokağa döken 4+4+4 yasa teklifiyle ilgili Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi de değerlendirme yaptı. Yasa teklifine karşı alternatif bir öneri getiren ODTÜ Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yaşar Özden, görüşlerini Yurt Gazetesi’ne anlattı.
İlk kademe en az 5 yıl olmalı
Beş yaş grubu için okul öncesinin zorunlu eğitim kapsamına alınması gerektiğini vurgulayan Özden, her çocuğun okul öncesi eğitime devam etmesinin çağdaş toplumlarda bir insan hakkı olarak görüldüğünün ve bu kararın aileye bırakılmayacak kadar önemli olduğunun altını çizdi. İlköğretime başlama yaşının altı yaş (72 ay) olması gerektiğine dikkat çekerek, altı yaş öncesi çocuğun beyninin akademik öğrenme için henüz yeterli olmadığını belirtti. İlköğretimin ilk kademesi en az beş yıl olarak düzenlenmesi gerektiğini savunan Özden, “4+4+4 kademelendirmesinin gelişimle ilgili bilimsel ilkelere aykırı olduğunu söyledi.
9+3 olması daha sağlıklı
İlköğretimin kademeli olarak 9 ve ortaöğretimin 3 yıl olarak düzenlenmesi seçeneğini öneren Özden, mesleki eğitimin en azından ilköğretimin ikinci yarısından sonrasına ötelenmesinin daha sağlıklı olacağını dile getirdi. Özden, en iyi mesleki eğitimin kapsamlı ve nitelikli bir genel eğitimin üzerine verilen mesleki eğitim olduğunu belirtti.
Sınava dayalı eğitim riski var
Prof. Özden, 4+4+4’ün hayata geçmesi durumunda birinci kademeden mezun olan öğrencilerin daha nitelikli ikinci kademe okullarına gitmek için bir yarışın içine gireceklerini ve ortaya çıkan yüksek talebin sıralama sınavlarının uygulanmaya başlamasına neden olabileceği uyarısında bulundu. Özden, bu durumun ise sınav odaklı eğitimi ön plana çıkararak öğrencilerin yine dershanelere yönlendirileceğini söyledi.
Ayrıştırma azaltılmalı
Özden, “Ortaöğretim düzeyinde 50’den fazla okul türü var. Her bir alan için ayrı bir okul açmak yerine farklı ilgilerin ve tercihlerin seçmeli dersler yoluyla karşılandığı çok programlı ortaöğretim yaklaşımı benimsenerek ortaöğretim kurumları arasındaki çeşitlilik azaltılabilir” dedi.
Yasa teklifi aceleye getirildi.
Anadolu Eğitim Sendikası Genel Başkanı Cansel Güven, 4+4+4’ün yeterince hazırlık yapılmadan Meclis Genel Kurulu’na gönderilmesine isyan etti. Böyle bir sistemin konunun yetkililerince tartışılarak kararlaştırılması gerektiğini savunan Güven, yeni bir eğitim sisteminin yurt genelinde uygulanması için gereken pilot uygulamanın bile en az üç yıl olması gerektiğine dikkat çekti. YURT Gazetesinin sorularını yanıtlayan Güven, sistemin getirilerinin müfredatta kalacağını ve uygulamaya geçirilmesinin mümkün olmayacağını savundu.
Yasa teklifi apar topar hazırlandı
4+4+4 yasa teklifi için “Gündeme getiriliş şekli zaten kafalarda soru işareti uyandırıyor” diyen Cansel Güven, “Dokuz yıldır tek başına bir siyasi erk var karşımızda ve sekiz yıllık kesintisiz eğitime dair eleştiriler toplumun öncelikli sıralamalarında yer almıyordu. Ne oldu da eğitimi parçalı hale getirmek bir aciliyet gerektirdi biz anlayamadık.
Güven, düzenlemenin bir son dakika kararı olduğunu belirterek kanıt olarak da 2012 bütçesi içerisinde 4+4+4 projesini hayata geçirmek için bir bütçe ayrılmamasını gösterdi. Böyle bir değişim için büyük bir bütçe planlaması gerektiğini ifade eden Güven, “Parçalı sisteme girerken getirilen en önemli eleştiri küçük çocukların büyüklerle aynı binada olmasına dairdi ve bu eleştiriye cevap olacak bir çözüm henüz önerilmedi” diyerek teklifi eleştirdi.
Hazırlıklar çok yetersiz
Uygulamaya 2012-2013 eğitim öğretim yılında geçirilecek olmasına dikkat çekenCansel Güven, “Dünya’nın her yerinde en az üç yıllık pilot uygulama var. Siz bunu bir ay bile tartışmadan aynı yıl içerisinde yurt genelinde uygulamaya kalkarsanız, kervan yolda dizilir mantığıyla insan üzerinde deney yapacaksınız demektir” dedi.
Din eğitimi 10 yaşından sonra olmalı
Genel Başkan Güven, din eğitimi soyut kavramları içerdiğini ve bu yüzden 10 yaşın böyle bir eğitim için erken olduğunu ileri sürdü. Güven, “Din eğitiminin çok erken yaşta olması ve yaşlarına uygun bilgiden fazlasının verilmesi ileriki yaşlarda dine daha çok tepkili olmalarına da neden olabiliyor” diye konuştu.
0 yorum :
Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.