Karadeniz’i Marmara yoluyla Akdeniz’e bağlayan iki boğazdan kuzeydekine İstanbul Boğazı ve bu boğazın iki yakasına Boğaziçi adı verilir.İlkçağ’dan bu yana Asya’dan Avrupa’ya veya Avrupa’dan Asya’ya geçmek isteyen kavimler ve ordular İstanbul veya Çanakkale boğazlarından birini kullanmışlar ve bunlar üzerine köprü kurulması daima hayal edilmiştir.
Boğaziçi’nden ilk köprülü geçişin M.Ö. VI. yüzyılda gerçekleştiği söylenir. Pers kralı Dara’nın M.Ö. 512 yılında, İskitleri batıya doğru kovalarken, İstanbul Boğazı’nın en dar yerinde, Sisamlı mühendis Mandrokles’e sallardan bir köprü kurdurduğu ve kalabalık ordusunu bu yolla Anadolu’dan Rumeli yakasına geçirdiği tarihlerde kayıtlıdır.
İki kıtanın bir asma köprüyle birleştirilmesi Türkiye’de uzun yıllar tartışma konusu oldu. Avrupa ve Anadolu yakası arasındaki yoğun kara trafiğini araba vapurlarıyla karşılayabilmek olanağı kalmayınca Türk Hükümeti Boğaziçi’ne köprü yaptırmağa karar verdi. İngiliz Freeman Fox and Partners Şirketi’ne gerekli proje hazırlatıldıktan sonra 1970 Nisanında köprünün yapımına başlandı. Yaklaşık olarak 3 yıl içinde tamamlanan Boğaziçi Köprüsü 29 Ekim 1973′te cumhurbaşkanı Fahri Korutürk tarafından trafiğe açıldı.
Boğaz Köprüsünün yapımı ve nitelikleri
Boğaz Köprüsünün yapımı ve nitelikleri
Boğaziçi Köprüsü için en uygun yer olarak Ortaköy ile Beylerbeyi arası seçildi. Projeye göre köprünün toplam uzunluğu 1 560 m, deniz yüzeyinden yüksekliği 64 m, iki kenar arasındaki esas açıklığı 1 074 m olarak düşünüldü. Diğer ölçüler ise şöyleydi: Ortaköy kenar açıklığı, 231 m; Beylerbeyi kenar açıklığı, 255 m; köprünün genişliği, arabalar için her biri 3,5 metrelik 6 şerit (21 m), taşıyıcı kablolar arası 28 m, yaya korkulukları arası 33 m (her yanda 2,5 metrelik birer yaya şeridi). Köprünün iki başında 165 m yüksekliğinde 7 x 5,2 m boyutlarında 4 büyük pilon yapıldı. Bu kulelerin içine 20 kişi taşıyacak büyüklükte asansörler kondu.
Köprüyü iki ana kablo taşımaktadır. Bunların her biri 60 cm çapındadır ve 19 büklüm ile 4 ek gergiden oluşmaktadır. Her ana büklümde 548, her ek büklümde 190 çelik tel vardır. Böylece bir ana kabloda yaklaşık olarak 11 200 tel bulunuyor demektir.
Bu ana kablolara asılacak köprü tabanı için her biri 17,9 metrelik 60 çelik tabiye kullanıldı.
Köprünün yapım işi, bir Alman firması olan Hochtief A.G. ile bir İngiliz firması olan The Cleveland Bridge Engineering Co. Ltd. firmasından oluşan Anglo German Bosphorus Bridge Consortium karma firmasına verildi. Köprüye bağlanan çevre yolları, alt-üst geçitleri ve bunların bağlantıları yerli kuruluşlarca yapıldı.
0 yorum :
Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.