15 Şubat 2013 Cuma

Yelken ve kürekle yola alan en büyük savaş gemisi


Kalyondur
Kürekli Gemiler
1-UÇURMA : Süratli bir kayık olup hafif donamaya dahildi.
2-VARNA BEŞ ÇİFTESİ : Hafif donanmadan beş çifte kürekli süratli kayık.
3-KARAMÜRSEL : İstanbul ile Marmara sahilleri arasında işleyen birbuçuk direkli ve sivri üçgen yelkenli, yarım güverteli Marmara kayığı. Hem kürek hem yelkenle giderdi.
4-AKTARMA : Tuna’da kullanılan nehir gemisi. (Ayrıca düşmandan alınan ganimet tekneye de bu isim verilirdi)
5-ÜSTÜAÇIK : Tuna’da kullanılan gemilerden. Bir dümenci ve sekiz kürekçisi vardı. Nakliyatta kullanılırdı.
6-ÇİFTE KAYIĞI : Bir çeşit nehir kayığı.
7-BROLİK : Sığ yerlere girebilen hafif donanma gemisi. İçinde yedi savaşçı levent bulunurdu.
8-CELİYYE : Nehir ve ırmaklarda kullanılan, hafif donanma gemisi.
9-ÇAMLICA : Tuna’da işleyen nakliye gemilerinden.
10-KÜTÜK : Sığ sularda ve çıkarma işlerinde kullanılır, altı düzce, döşemeli, başı kalkık ve içeriye bükülmüş gemi. Bugünkü mavnalara benzer. Çeşitli nakliye işlerinde kullanılır. Tek kürekli ve yelkenlidir.
11-AT KAYIĞI: Tımarlı sipahilerin nakli için Çardak ile Gelibolu arasında kullanılan küçük mavna. Dört küreklidir.
12-KANCABAŞ : Hafif filoya dahil, üstü açık ve sahillere sokulur, nehirlere girer bir gemi.
13-ŞAYKA : Altı düz büyük kayık. 20-50 savaşçı taşır. Özi, Dinyeper ve Tuna Nehirlerinde işleyen gemilerdendir. Üç topla donatılmış olup nehirlerin sahillerini korumak için kullanılırdı.
14-İŞKAMPAVYE : Hafif donanmaya dahil Tuna gemilerinden. Kürekli olup haberci gemisi olarak da kullanılırdı.
15-ŞAHTUR : Hafif donanma gemilerindendi ve Fırat nehrinde eşya nakli için de kullanılırdı.
16-ÇEKELVE : İki direkli ve boyu on metre civarında olup büyük yük gemilerindendi.
17-KIRLANGIÇ : Hafif donanmanın haberleşme ve karakol hizmetlerini gören ve yüz kişilik mürettebatı olan bir gemidir. Ayrıca tüccar kırlangıçları da olurdu.
18-FİRKATE : 10-17 oturaklı olup her küreğini 2-3 kişi çekerdi. Hafif donanmadandır. Nehirlerde de kullanılırdı. Savaş sırasında 80 savaşçı taşırdı.
19-KALİTE : Ağır donanmadandır. 19-24 oturaklı olup harp zamanında 220 savaşçı taşırdı. Özellikle düşmanı takip için kullanıldığından baş tarafında topu vardır.
20-PERKENDE : 18-19 oturaklı, baş tarafında topu bulunan ağır donanma gemilerindendir.
21-MAVNA : 26 oturaklı, iki katlı, kadırgadan daha yüksek ve geniş bir ağır donanma gemisidir. Küreklerini yedişer kişi çekerdi. 364 kürekçisi vardı. Bütün mevcudu 600 kadar olurdu. Bir veya iki lâtin yelken kaldırırdı.
22-GIRAB : Uzun, başı sivri ve keskin bir ağır donanma gemisi. Güvertesi altında kürek çekilirdi. Savaş gıraplarının küpeşteleri gayet yüksek olurdu.
23-KADIRGA : Çekdiri sınıfından bir savaş gemisidir. Buharlı gemilerin icadından evvel dünya bahriyelerinde kullanılmış olup çeşitli denizci devletlerce “gali, galey galer, galles, galera” gibi adlarla anılırdı.
Gayet hafif, uzun, dar ve su seviyesinde denilecek tarzda alçak yapımlı bir gemi türüdür. Boyu 165-168, genişliği 21-22, kıç irtif 17-18, baş irtif ise 10-11 kadem (1 kadem 32 cm.dir.) olurdu.
Önceleri kıçı aynalıklı inşa edilmiş olup köşk kısmı köşeli idi. Daha sonra kıçı ve köşkü müdevver (dairevi) inşa edilmiştir.
Kadırganın 25 oturağı ve 49 küreği (bir kürek yeri mutfak için ayrılmıştır) bulunurdu. Beher kürek dört veya beş kişi tarafından çekilir ve toplam 196 (veya 245) pazyen (kürekçi) bulunurdu.
Son derece seri vasıtalar olan kadırgalar kürek yanında yelkenle de seyredebilirdi. Yelkenleri 3 köşeli olup 500 ila 1400 zira (1 zira, 75-90 cm. arasında bir uzunluk ölçü birimidir) arasında değişirdi. On direkte tirinket (dört köşeli küçük yelken) bulunurdu. Mürettebatı arasında 1 kadırga reisi (kaptan), 1 porsun, 19 armador, 2 serdümen, 1 yelkenci, iki vardiyan, 2 kürek yapıcı, 2 kalafatçı ve 2 marangoz bulunurdu. 100 nefer cenkçiler (silahendaz) ise muharip sınıfı oluştururdu.
Kadırgada 7-10 kantar (1 kantar 44 okka, yani 18.600 gr.dır.) ağırlığında 6 lenger (demir) bulunurdu. Baş tarafta 10-12 okkalık (1 okka 400 gr.dır.) 1 top ile bunun iki yanında iki küçük top yer alırdı.
Kadırga inşasında yalnızca ahşap ve çivi kullanılırdı. Girit Harbi sırasında bir kadırganın maliyeti 56.000 akçe ahşap; 49.280 akçe de çivi gideri olarak tespit edilmiştir.
Yelkenle hareket eden kalyonların yaygınlaşmasından sonra kadırgalar yavaş yavaş denizlerden çekilmişlerdir. Kalita tipi bir kadırga halen Deniz Müzesi’nde (İstanbul) orijinal şekliyle muhafaza ve teşhir edilmektedir
24-BAŞTARDE : Kadırganın büyüğüdür. 26-36 oturaklı olup her küreğini 7 kişi çekerdi. Kaptan Paşa baştardesi 36 oturaklı olup, 500 kürekçi, 216 savaşçı ve gemicilerle birlikte 800 kişi olurdu. Baş tarafında üç ağır ve yanlarda hafif topları bulunurdu. Kalyonların ehemmiyet kazanmasından sonra Kaptan Paşa’lar harp sırasında “baş kapudâne” denilen kalyona binerlerdi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Lütfen Yorumunuzun anlaşılır ve imla kurallarına uygun olmasına dikkat ediniz.